Perspektiv
I skal arbejde med fagbegrebet PERSPEKTIV gennem tegning og animation.
Beskrivelse
PERSPEKTIV – Ordet kan betyde to ting:
1. At skabe indtryk af dybde og rumlighed, når man tegner genstande på en plan flade.
Eksempel:
Man laver perspektiv i en tegning, når det, der er langt væk, tegnes småt, og det, der er tæt på, tegnes stort.
2. At man kan se forskelligt på tingene og forstå ting på forskellige måder.
Eksempel:
Når man tegner en stol kæmpestor for at vise, at det er sådan, det lille barn ser den.
Arbejdsprocess
Når I arbejder med ordet PERSPEKTIV, kommer I igennem 6 dele:
Til læreren
Del 2: Tegneopvarmning
- Individuel
- Tegn ovaler på papir.
- Tegn dem i forskellige størrelser.
- Tegn en stor trekant og ’fyld’ den op med ovaler i forskellige størrelser.
Se evt. tutorials:
Tegneøvelse – grundformer – cirkel
Tegneøvelse – grundformer – trekant, firkant
Del 3: Klippe/tegne-opgave
- To og to
I skal lave en animationsøvelse med ufoer, hvor I skal arbejde med at skabe perspektiv.
- Lav forskellige skitser til ufoer med grundformerne på papir.
- Vælg en ufo og tegn den på karton seks gange i forskellige størrelser (de skal gradvist blive større/mindre).
- Klip de seks ufoer ud i karton og gem dem.
Del 4: Animationsopgave
- To og to
- I skal nu bruge de 6 ufoer, I har lavet tidligere, til at skabe perspektiv i filmen.
- Lav en animationsfilm, hvor ufoen kommer flyvende enten væk fra jer eller imod jer. I bestemmer. Hvad sker der? Find på en historie.
- Brug karton som baggrund.
- Brug replacement-teknik.
Materialeliste
- Blyanter
- A4-papir
- Farvet karton A4
- Lærertyggegummi
- Malertape
- Saks
Del 5: Dialog i grupper
- To grupper går sammen
- Se hinandens film.
- Tal om, hvordan fagbegrebet ’perspektiv’ fremgår.
Til læreren
Del 6: Fælles dialog i klassen
- Hele klassen
Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet
- Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
- Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.
Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:
- Kan vi forklare ordet perspektiv med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
- Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?