Perspektiv

I skal arbejde med fagbegrebet PERSPEKTIV gennem tegning og animation.

Perspektiv

Beskrivelse

PERSPEKTIV – Ordet kan betyde to ting:

1. At skabe indtryk af dybde og rumlighed, når man tegner genstande på en plan flade.

Eksempel:
Man laver perspektiv i en tegning, når det, der er langt væk, tegnes småt, og det, der er tæt på, tegnes stort.

2. At man kan se forskelligt på tingene og forstå ting på forskellige måder.

Eksempel:
Når man tegner en stol kæmpestor for at vise, at det er sådan, det lille barn ser den.

Til læreren

Del 1: Dialog

  • To og toTo og to
Se på billedet

  • Hvad sker der i billedet?
  • Hvad lægger vi mest mærke til?
  • Kan vi se mere?

Fælles opsamling med lærer

  • Hvad har vi lagt mærke til i billedet?
  • Lægger vi mærke til noget nyt i billedet, når vi bruger ordet perspektiv?
To personer i en robåd bruger kikkerter til at kigge på et isbjerg, hvor størstedelen af isbjerget er under vandet. En stor haj svømmer i vandet nær isbjerget.

Del 2: Tegneopvarmning

  • EnearbejdeIndividuel
  1. Tegn ovaler på papir.
  2. Tegn dem i forskellige størrelser.
  3. Tegn en stor trekant og ’fyld’ den op med ovaler i forskellige størrelser.

Se evt. tutorials:
Tegneøvelse – grundformer – cirkel
Tegneøvelse – grundformer – trekant, firkant

<br />
Billedet viser et kreativt arbejdsområde med en hvid papirark på en bordplade. På papiret er der tegnet flere ovaler med forskellige størrelser og orienteringer i sort blæk. Til venstre for papiret ligger der et udvalg af blyanter og en viskelæder. Øverst til højre ses en rulle af maskeringstape og en saks, og i bunden til højre er der forskellige markører og penne. Baggrunden og bordpladen ser ud til at være af kork eller et lignende materiale. Dette arrangement ser ud til at være i forberedelsen til et kunstprojekt eller en tegneopgave.
<br />
Billedet fremviser et bord med kunstforsyninger og et ark papir med en perspektivtegning. På papiret er der en række af overlappende ovaler, arrangeret i en linje, som skaber en illusion af dybde og reducerer i størrelse mod toppen af arket, hvilket giver et perspektivisk syn på en 3D-form. Til venstre for tegningen ligger der en række blyanter og en viskelæder, der synes at være blevet brugt. I øverste højre hjørne er der en rulle maskeringstape og en saks, mens der nederst til højre er en samling af penne og markører. Baggrunden er lavet af kork eller et lignende materiale, og det hele ser ud til at være sat op som en del af en tegneopgave eller et kunstprojekt.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir

Del 3: Klippe/tegne-opgave

  • To og toTo og to

I skal lave en animationsøvelse med ufoer, hvor I skal arbejde med at skabe perspektiv.

  1. Lav forskellige skitser til ufoer med grundformerne på papir.
  2. Vælg en ufo og tegn den på karton seks gange i forskellige størrelser (de skal gradvist blive større/mindre).
  3. Klip de seks ufoer ud i karton og gem dem.
På billedet ses en hvid tegning over et bord dækket af kork eller et lignende materiale. Tegningen viser tre overlappende, sorte ovaler, der er arrangeret på en sådan måde, at de danner et tredimensionelt, sfærisk mønster. Til venstre for tegningen ligger en stak viskelædere og en række blyanter. Øverst til højre på bordet er der en rulle maskeringstape og en saks, og i bunden til højre findes forskellige skriveredskaber, inklusiv penne og markører. Alt tyder på at være en del af en tegneopgave eller et designprojekt.
På billedet ses et hvidt papirark på en bordoverflade af kork eller lignende materiale, hvor der er klistret en enkel lilla papirfigur på. Figuren forestiller en klassisk rumskib-lignende UFO med en gul firkant, der antyder et vindue eller lys. Til venstre for arket ligger en stak viskelædere og en række blyanter. I øverste højre hjørne af billedet ses en rulle maskeringstape og en saks, og i bunden til højre ligger der forskellige skriveredskaber som penne og markører. Opsætningen tyder på, at det kan være en del af en håndværksaktivitet eller et kunstprojekt.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • SaksSaks
  • Gem jeres tingGem jeres ting

Del 4: Animationsopgave

  • To og toTo og to
  1. I skal nu bruge de 6 ufoer, I har lavet tidligere, til at skabe perspektiv i filmen.
  2. Lav en animationsfilm, hvor ufoen kommer flyvende enten væk fra jer eller imod jer. I bestemmer. Hvad sker der? Find på en historie.
  3. Brug karton som baggrund.
  4. Brug replacement-teknik.

Materialeliste

  • BlyanterBlyanter
  • A4-papirA4-papir
  • Farvet karton A4Farvet karton A4
  • LærertyggegummiLærertyggegummi
  • MalertapeMalertape
  • SaksSaks

Del 5: Dialog i grupper

  • To grupperTo grupper går sammen
  1. Se hinandens film.
  2. Tal om, hvordan fagbegrebet ’perspektiv’ fremgår.

Til læreren

Del 6: Fælles dialog i klassen

  • Hele klassenHele klassen

Undersøgelse af forskellige forklaringer af begrebet

  1. Få først jeres lærer til at modellere en eller flere ordforklaringsstrategier. At modellere betyder, at man tænker højt og viser, hvordan man gør noget.
  2. Lav sammen med jeres lærer en fælles undersøgelse af de forskellige ordforklaringsstrategier, I anvender i klassen, når I skal forklare begrebet.

Idéer til spørgsmål i den fælles undersøgelse:

  • Kan vi forklare ordet perspektiv med illustrationsstrategien? Eller med demonstrationsstrategien? Eller …?
  • Kan vi forklare begrebet på andre måder nu, end da vi først hørte det?
Lærerforklaring

Til læreren

Anerkend børnenes arbejde ved at lytte til et udpluk af deres beskrivelser.

Med afsæt i børnenes forklaringer sørg for, at BEGREBET og dets betydning kommer tydeligt frem – brug ordforklaringen med eksempler.

Lærerforklaring

Til læreren

Du skal starte med selv at modellere en ordforklaringsstrategi. Dvs. tænke højt/vise, hvordan du anvender en forklaringsstrategi for klassen.

Se og evt. print pdf med ordforklaringsstrategierne her.

Du kan f.eks. sige:
Nu bruger jeg illustrationsstrategien til at forklare, hvad perspektiv betyder:
Perspektiv er for eksempel, når man tegner en stol kæmpestor for at vise, at det er sådan, det lille barn ser den.

Opmærksomheder i dialogen med eleverne

  • Inddrag elevernes forskellige forklaringer i den fortsatte samtale.
  • Lyt efter de forskellige ordforklaringsstrategier hos eleverne, og undersøg sammen med dem, hvilke strategier de bruger. Anerkend deres fleksible brug.